Õpilaste teadustööde riiklikult konkursilt saadi esikoht

Tänavu 20. korda aset leidnud õpilaste teadustööde riiklikul konkursil said teiste seas autasustatud kolm õpilast, kelle juhendajateks on Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituudi (TÜMRI) teadlased.

1. aprillil 2021 toimus Eesti Teadusagentuuri (ETAG) poolt korraldatud konkursi teine voor, kuhu valiti 205 osaleja seast välja 55 parimat, nende seas ka kolm TÜMRI teadlaste poolt juhendatud tööd. Lõplikud konkursi tulemused avalikustati ETAG-i kodulehel aprillil lõpus.

Esikoha gümnaasiumiastmes ja õiguse Eestit esindada Euroopa Liidu noorte teadlaste konkursil pälvis TÜMRI mikrobioloogia kaasprofessori Triinu Visnapuu ja bioloogiaõpetaja Saima Kaarna poolt juhendatud Eliis Grigor (Hugo Treffneri Gümnaasium, 12. klass). Eliis Grigor esitas uurimistöö teemal:  „Ebatraditsioonilise pärmi Blastobotrys adeninivorans maltaasi AG2 aktiivsuse määramine ja biokeemiliste omaduste kirjeldamine“.

Eliisi juhendaja Triinu Visnapuu sõnab: "Pärmide alfa-glükosidaaside uurimine on oluline ensüümide toimemehhanismi teadasaamiseks, aga sellel on ka biotehnoloogilist potentsiaali haruldaste suhkrute biosünteesiks." Võidutöö teema sai Visnapuu sõnul valitud just selline, et saada lisainfot huvitavast, evolutsiooniliselt vara lahknenud pärmist pärineva ensüümi kohta.   
Esikoha võitnud töö pälvis lisaks ka Tallinna Ülikooli eriauhinna ning juhendajad Triinu Visnapuu ja Saima Kaarna autasustati juhendajapreemiatega.
 

Auhinnalisele kohale jõudis ka Kristjan Saal (Tallinna Inglise Kolledž, 9. klass), kes sai põhikooliastes III preemia, uurides teemat: „Millistel igapäevaselt kasutatavatel pindadel on kõige enam baktereid?“. Töö juhendajateks olid TÜMRI geneetika professor Angela Ivask ja TÜMRI mikroobivastaste lahenduste spetsialist Merilin Rosenberg ning õpetaja Aune Nigol.
Kristjan Saal sai lisaks riiklikule preemiale lausa kaks eriauhinda - Tallinna Ülikooli ning Tervise Arengu Instituudi eriauhinna.
 

Tunnustuse osaliseks sai ka TÜMRI geneetika teaduri Signe Viggori ja õpetaja Lauri Mällo poolt juhendatud Kaja Asi (Tartu Jaan Poska Gümnaasium, 12. klass), kes pälvis oma töö eest Eesti Tervishoiu Muuseumi eripreemia (teema: „Tartu reoveepuhasti väljavoolu mikroobide antibiootikumitundlikkus”). Auhinna selgituses mainitakse, et töös uuriti äärmiselt olulist antibiootikumide resistentsuse teemat ning toodi välja, et niivõrd oluline teema on käsitletud kõrgel akadeemilisel tasemel.
 

Kuidas leitakse õpilastööde projektile juhendaja ning mida juhendamine juhendajale endale pakub?

Uurides TÜMRI juhendajatelt, kuidas õpilased nendeni jõuavad, lausuvad kõik asjaosalised nagu ühest suust, et enamasti leitakse neid isiklike tutvuste ja soovituste kaudu. Kui juba instituudini jõutakse, siis osatakse seal täpsemalt soovitada, kelle juurde võiks õpilane pöörduda.

TÜMRI geneetika professor Angela Ivask lausub, et laia teema, mis neid huvitab, oskavad õpilased ise ette anda. "Kooliõpilased tulevad enamasti väga praktiliste küsimustega ja see sunnib ka enda uurimistöö väga praktilises võtmes läbi mõtlema. Lisaks on huvitav jälgida õpilaste arengut ning nende poolset uurimistöö tulemuste tõlgendamist, mis võib pakkuda teinekord hoopis uudset vaatenurka," ütleb professor Ivask.

Kaasprofessor Triinu Visnapuu lisab: "Minu jaoks on õpilasteadus ühenduslüli teaduse ja teadlaste järelkasvu ning teaduslikult mõtlevate inimeste koolitamise vahel. Tegemist on omamoodi teaduse populariseerimise meetodiga, kus tegelikult saavad uurimisteemast teavet näiteks kooli õpetajad, õpilase klassi- ja koolikaaslased, perekond ja sõbrad."

Küsimusele, millest juhendaja enda töös indu saab vastab Visnapuu, et eelkõige annab motivatsiooni noore uurija puhas, rikkumatu uudishimu midagi uut ja huvitavat teada saada. «Laboris juhendades on rõõmustav näha edusamme ja oskusi, mida suhteliselt lühiaegne ülikooli keskkonnas viibimine noorele annab,» ütleb võidutööd juhendanud Triinu Visnapuu. Samal meelel on ka TÜMRI geneetika teadur Signe Viggor: "Õpilastöö juhendamine annab võimaluse jälgida noore inimese arengut töö planeerimisel, läbiviimisel, analüüsil ja kokkuvõtte tegemisel, algatusvõimet ning järjekindlust."

Õpilastööde juhendamise teema võtab kokku TÜMRI mikroobivastaste lahenduste spetsialist Merilin Rosenberg: "Enda valdkonda heas mõttes uppununa võib see teadlaselegi uut vaatenurka pakkuda ja annab võimaluse ühiskonnale midagi eelretsenseeritud publikatsioonidest käegakatsutavamat ja hommikukohvi kõrvale hoomatavamat tagasi anda."


Palju õnne kõikidele juhendajatele ja auhinnasaajatele!

TÜMRI teadlased jätkavad kindlasti õpilastööde juhendamist ka edaspidi.

Lisainfo:
Kõikide auhinnasaajatega saab tutvuda ETAG-i kodulehel.
Võitjate kohta loe ka uudist Postimehest (28.04.21).
Samal teemal Ring FM eetris olnud raadiointervjuu Katrin Saartiga (ETAg) (29.04.21).