Selgusid teaduse populariseerimise projektikonkursi võitjad

Kuni 2. märtsini sai esitada taotlusi teaduse populariseerimise riiklikule projektikonkursile, mille eesmärk on toetada teaduse tutvustamist avalikkusele ning äratada noortes huvi teaduse ja teadlase elukutse vastu. 29. aprillil kinnitas Haridus- ja Teadusministeerium 2021. aasta teaduse populariseerimise riikliku projektikonkursi tulemused. Rahastati 35 taotlust kogusummas 205 847 eurot, nende seas 11 Tartu Ülikooli projekti, millest kaks on seotud meie instituudiga.

Mõlemad TÜ molekulaar- ja rakubioloogia instituudiga seotud projektid – „Geneetika õppepäevad“ ja „Rändav bioklass“ –  osutusid edukaks õpilastele suunatud teadust populariseerivate tegevuste kategoorias. Need projektid on sellel konkursil varemgi edukalt osalenud, mõlemad kannavad tunnusmärki „Riiklikult tunnustatud teaduse populariseerija“: bioklass aastast 2017 ja õppepäevad aastast 2019.

Nii „Geneetika õppepäevade“ kui „Rändava bioklassi“ tegevused on suunatud kooliõpilastele, peamiselt gümnaasiumiastmele ja seda üle Eesti. Projektide erinevus seisneb selles, et kui geneetika õppepäevadeks saabuvad üle 200 noore Eesti erinevatest piirkondadest instituuti kohapeale tegemaks põnevaid teaduskatseid ja saamaks sageli esimest kokkupuudet ülikoolilinna, ülikooli ja teaduslaboritega, siis „Rändav bioklass“, nii nagu nimigi ütleb, rändab mööda Eesti koole viies tipptasemel mobiilse bioklassi koolitundi kohapeale.


Projektid vajavad toetajaid

Selleks, et midagi tõeliselt huvitavat ja paeluvat sünniks, on vaja toetajaid.

Lisaks Haridus- ja Teadusministeeriumile,  Eesti Teadusagentuurile ja varasemalt Hasartmängumaksu nõukogule tänab „Rändav bioklass“ pikaaegseid koostööpartnereid Thermo Fisher Scientific Baltics’it ja Vilniuse Ülikooli, kelle algatusel projekt 2011.aastal alguse sai. Ettevõtte Thermo Fisher Scientific toeta ei oleks võimalik mobiilset bioklassi komplekteerida, kuna ettevõtte toetab klassi teadusaparatuuri ja kuluvahenditega. Thermo Fisheri toel tiirutavad mobiilsed bioklassid Leedus, Lätis ja Eestis.

Bioklass on tänaseks teinud Eestile mitu tiiru peale läbides enam kui 40 tuhat kilomeetrit ratastel. Küsides bioklassi projekti juhilt, biotehnoloogia professor Ants Kurelt, kas mõni kool on veel bioklassil Eestis külastamata, saame vastuseks, et on küll. Lisaks sellele, et bioklassi kutsutakse ikka uuesti tagasi, kuna õpilased vahetuvad ning koolitundide rikastamist ootavad uued õpetajad, kutsutakse bioklassi näiteks ka kutseõppeasutustesse, kus läbitakse samuti gümnaasiumiprogrammi.

„Geneetika õppepäevade“ projekti tulihingeline eestvedaja oli Mari Järve, kes täna töötab Taibukate Teaduskoolis, kuid elab projektile jätkuvalt kaasa. Õppepäevade läbiviimist toetavad lisaks biotehnoloogia ettevõtted ja instituut.

Mõlemas projektis on määrav roll läbiviijatel, kelleks on üliõpilased. Paljud neist on Bioteaduste Üliõpilaste Seltsi (BÜS) liikmed. Instituudi direktori professor Maia Kivisaare sõnul ei oleks BÜS-ita kummagi projekti läbiviimine võimalik, kuna BÜS koondab huvitatud üliõpilased kokku, võimaldab liitumist erinevate töögruppidega ning aitab ka õppeprojektide juhendajaid välja koolitada.


Mida annab õppeprojektides kaasa löömine üliõpilasele?

„Rändava bioklassi“ koordinaator, bioloogia ja elustiku kaitse bakalaureuseüliõpilane Jana Aid ütleb, et Rändav bioklass annab üliõpilasest klassi juhendajale suurepärase võimaluse laboratoorse õppetööga tutvumiseks toetavas keskkonnas, sest koolidesse väljasõidud on gruppides ja kui endal võib olla vahel ebakindel tunne, siis vanem ja kogenum tudeng alati aitab. Lisaks annab projekt võimaluse panustada tudengina loodusteaduste populariseerimisse gümnasistide seas ning tutvustada Tartu Ülikooli.
„Bioklass on minu kui juhendaja jaoks olnud arendav ning põnev kogemus, sest kogu aeg on midagi uut - uus koolikülastus, uued õpilased, uued tutvused," märgib Jana Aid.

„Geneetika õppepäevade“ eestvedaja, samuti bioloogia ja elustiku kaitse õppekava üliõpilane Laura Liivand lisab, et õppeprojektides osalemine annab tudengile võimaluse nii arendada oma esinemis- ja juhendamisoskust kui võimaluse töötada noortega. „Nii mõnelgi tudengil võib just siit tekkida huvi õpetajaameti vastu,“ lisab Laura Liivand.


Loodetavasti taastub õppetöö koolides tavapärase rütmina sügiseks ja koroonapiirangutest tingitud takistused projektide läbiviimisel jäävad 2021/2022 õppeaastal selja taha.

Täpsem info projektide kohta:
Rändav bioklass
Geneetika õppepäevad

Rahastuse saanud projektide loetelu saab näha siin.

Teaduse populariseerimise projektikonkurssi korraldab Eesti Teadusagentuur ning rahastab Haridus- ja Teadusministeerium.